
Inkluzywne biuro – jak wspierać neuroróżnorodność w miejscu pracy?
W ostatnich latach wiele organizacji zmieniło preferencje dotyczące modeli współpracy. Coraz bardziej powszechna stała się praca hybrydowa, a pracownicy cenią sobie nie tylko work-life balance, ale także możliwość kontaktu bezpośredniego ze współpracownikami. W konsekwencji – zupełnie naturalnie – zaczęły się zmieniać również przestrzenie biurowe. Pełnią one obecnie coraz więcej funkcji społecznych – są miejscami spotkań zespołów, sercem kultury organizacyjnej, a w ramach przestrzeni coworkingowych – wspierają networking i nawiązywanie kontaktów. Tym samym zrodziła się konieczność takiego projektowania biur, które uwzględnią potrzeby wszystkich pracowników, również tych neuroróżnorodnych. Dzięki temu każdy będzie mógł w równym stopniu w pełni wykorzystać swój potencjał.
Czym jest neuroróżnorodność?
Neuroróżnorodność to określenie, które obejmuje naturalne zróżnicowanie ludzkich umysłów. Dotyczy to sposobów przetwarzania informacji, reagowania na bodźce, umiejętności skupienia uwagi, efektywnego uczenia się i rozumienia świata. Do grupy osób neuroróżnorodnych zaliczamy m.in. osoby z autyzmem, ADHD, dysleksją, dysgrafią oraz dyskalkulią. Dzięki temu, że współczesny biznes coraz mocniej otwiera się neuroróżnorodnych i neuroatypowych pracowników, miejsca pracy są dla nich bardziej przyjazne. Zaopiekowanie różnych potrzeb takich osób wspierają m.in. biura serwisowane i biura flex. Duża elastyczność w zakresie ich aranżacji pozwala pracownikom na pracę w takich warunkach, jakie w danym momencie są dla nich najbardziej komfortowe. Na co powinni zwrócić uwagę pracodawcy rozważający najem elastycznych powierzchni biurowych dopasowanych do potrzeb całej kadry, w tym osób w spektrum neuroróżnorodności?
Kontrola przestrzeni
Dla osób neuroatypowych optymalnym środowiskiem pracy jest biurko dedykowane lub 2–4-osobowe biura prywatne do pracy w bezwzględnej ciszy. Istotne jest także ograniczenie bodźców i system długoterminowej rezerwacji. Dzięki temu pracownik ma „kontrolę” nad swoim stanowiskiem pracy i pewną powtarzalność, co daje mu poczucie bezpieczeństwa i rutyny. To z kolei wpływa na jego komfort pracy oraz efektywność. W beIN Offices oferujemy biura, zawierające różną liczbę stanowisk, dopasowanych do potrzeb Klienta. Od biur prywatnych, po biurka dedykowane, aż po hot-deski dla osób, które cenią sobie pracę w otoczeniu innych. Dzięki takiej różnorodności miejsc każdy może zdecydować o tym, gdzie w danym momencie chce pracować – czy w absolutnym odizolowaniu, czy może w gronie współpracowników.

Funkcjonalność biura
Inkluzywne biuro wymaga jasnego podziału na funkcje, jakie mają pełnić poszczególne pomieszczenia: gdzie jest miejsce pracy samodzielnej, pracy cichej; gdzie można „złapać oddech” a gdzie uczestniczyć w integracji; w końcu, gdzie można w komfortowych warunkach spożyć posiłek. Doskonałym przykładem tak intuicyjnej i prostej w użytkowaniu powierzchni jest m.in. biuro beIN Offices zlokalizowane w Central Point w Warszawie. Zostało ono podzielone na strefę buforową, oddzielającą obszar pracy od wejścia, strefę wspólną, która służy integracji i regeneracji, a także dalsze przestrzenie biurowe, które są dzielone na moduły. Orientację w przestrzeni ułatwiają także graficzne oznaczenia i czytelne drogowskazy.
Mobilność sprzętów
Meble, m.in. fotele i siedzenia umożliwiające ruch wpływają pozytywnie na stymulację mięśniową, pobudzają procesy poznawcze i pozwalają rozładować energię. Dzięki temu osoby neuroatypowe mogą łatwiej zarządzać swoimi potrzebami sensorycznymi, co wpływa na zwiększenie produktywności i komfortu pracy.
Modułowość i prywatność
Ważną rolę w organizacji pracy osób neuroatypowych odgrywa elastyczność w ustawieniu mebli i kreowaniu własnej przestrzeni. Dzięki oddzieleniu wizualnemu i akustycznemu poszczególnych osobistych stref, np. poprzez ścianki akustyczne czy rośliny, pracownicy mogą lepiej się skupić, będąc w otoczeniu innych współpracowników.
Wrażliwość sensoryczna
Akustyczne budki telefoniczne i strefy wyciszenia odpowiadają na potrzeby osób szczególnie wrażliwych na różnego rodzaju bodźce dźwiękowe. Powierzchnie beIN Offices wyposażone są w powyższe rozwiązania. Warto pamiętać o różnorodnym wykończeniu i materiałach, które zaspokajają zapotrzebowanie na bodźce sensoryczne. Organizację pracy wesprą też pomoce wizualne w biurze – np. tablice suchościeralne, w które wyposażone są biura prywatne w Zebra Tower.
Podsumowanie
Ważnym elementem tworzenia inkluzywnych miejsc pracy jest edukacja i świadomość na temat neuroróżnorodności. Organizacje powinny regularnie szkolić swoich pracowników i liderów na temat odmiennych potrzeb oraz metod wspierania osób neuroróżnorodnych. Tworzenie neuroinkluzywnych miejsc pracy to nie tylko kwestia społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), ale również kluczowy element budowania efektywnych i otwartych środowisk pracy. Firmy, które dbają o inkluzywność, zyskują na różnych polach – dają przestrzeń do tworzenia innowacji, zwiększenia efektywności i wzrostu zaangażowania pracowników.